Luteina,Zeaxantina si DHA – beneficii pentru ochi, beneficii pentru vedere

O dieta echilibrata este importanta pentru mentinerea sanatatii oculare si a functiei vizuale la un nivel optim pentru o perioada de timp indelungata.

Luteina si zeaxantina, 2 nutrienti cu care este posibil sa nu fiti familiarizati, par sa joace un rol important in reducerea riscului de a dezvolta degenerescenta maculara si cataracta.

Luteina si zeaxantina sunt 2 tipuri de carotenoizi, pigmenti galbeni si rosii care se gasesc in cantitati variabile in legume si vegetale.Desi luteina este considerata un pigment galben atunci cand se gaseste in concentratii mari este de culoare portocalie-rosie. In natura luteina si zeaxantina absorb razele luminoase cu energie inalta prevenind afectarea plantelor de expunerea prelungita la actiunea razelor solare si in special de actiunea nociva a razelor ultraviolete.

Spanacul este una dintre cele mai bogate surse de luteina si zeaxantina. Zeaxantina si luteina se gasesc in concentratii mari la nivelul maculei pigmentand-o intr-o nuanta galbuie. Cercetari recente au aratat ca la nivelul maculei se regaseste un al 3-lea pigment meso-zeaxantina care nu se regaseste in alimente fiind sintetizat la nivelul retinei avand ca precursor luteina.

Luteina si zeanxantina par sa aiba un important rol antioxidant in organsim. Impreuna cu alti antioxidanti naturali – vitamina C, beta caroten, vitamina E – acesti pigmenti protejeaza organismul de efectele daunatoare ale radicalilor liberi care sunt molecule instabile ce produc leziuni celulare fiind implicati in aparitia mai multor afectiuni.

Pe langa afectele benefice in protejarea structurilor oculare si a functiei vizuale, luteina contribuie la reducerea riscului de aparitie a aterosclerozei cauza a majoritatii afectiunilor cardio-vasculare si in particular a atacurilor de cord.

Se crede ca luteina,zeaxantina si meso-zeaxantina blocheaza accesul radiatiilor ultraviolete la structurile retiniene reducand riscul leziunilor induse de actiunea razelor luminoase si implicit reducand riscul de maculopatie degenerativa.

Un numar mare de studii arata ca luteina si zeaxantina joaca un rol important in prevenirea si reducerea progresiei degenerescentei maculare.Studiile arata ca aportul suplimentar de luteina si zeaxantina creste densitatea pigmentilor maculari protejand impotriva aparitiei degenerescentei maculare.

Studiile publicate in American Journal of Epidemiology,Ophtthalmology and Archives of Ophthalmology dietele care contin alimente cu niveluri inalte de luteina si zeaxantina sunt asociate cu o incidenta redusa a degenerescentei maculare.

Cercetatorii concluzioneaza ca luteina,zeaxantina si meso-zeaxantina filtreaza radiatiile luminoase cu unda scurta si previn sau reduc generarea de radicali liberi la nivel retinian si coroidian.

Studiile arata ca pacientii cu degenerescenta maculara care au consumat zilnic 4 mg zeaxantin timp de 1 an si-au imbunatatit acuitatea vizuala si capacitatea de a conduce vehicule pe timp de noapte.

Rezultatele studiului AREDS2 al carui scop a fost sa evalueze efectul unor nutrienti asupra preventiei degenerescentei maculare si a altor afectiuni oculare determinate de inaintarea in varsta au aratat ca administrarea unui supliment care contine 10 mg luteina si 2 mg zeaxantina zilnic pe o perioada de 5 ani reduce cu 25% riscul de a dezvolta afectiuni oculare.

Alimente care contin Luteina si Zeaxantina

Cele mai bune surse naturale de luteina si zeaxantina sunt vegetalele cu frunze verzi, legume verzi si galbene. Dintre acestea varza kale si spanacul gatit sunt cele mai bogate in acesti nutrienti.

Luteina si Zeaxantina – continut
Aliment Cantitate mg
Varza Kale gatita 1 cana 23.7
Spanac gatit 1 cana 20.4
Varza gatita 1 cana 14.6
Rapita gatita 1 cana 12.2
Spanac crud 1 cana 3.7
Fasole verde conservata 1 cana 2.2
Porumb conservat 1 cana 2.2
Broccoli gatit 1 cana 1.7
Salata Romaine 1 cana 1.3
Morcovi gatiti 1 cana 1.1
Fasole verde gatita 1 cana 0.8
Eggs 2 0.3
Sursa  US National Nutrient Database for Standard Reference, Release 22 (2009)

Alaturi de acesti 2 nutrienti despre care am discutat un rol important in mentinerea sanatatii vederii il au si acizii grasi de tip omega 3 (DHA) care protejeaza impotriva dezvoltarii degenerescentei maculare, a uscaciunii oculare, reducerea riscului de crestere a presiunii intraoculare si de a dezvolta glaucom.

Acidul alfa lipoic este o substanta cu puternic rol anti oxidant care protejeaza structurile celulare contribuind la reducerea riscului de a dezvolta cataracta si imbunatatind performantele vizuale ale persoanelor care sufera de glaucoma. Acidul alfa lipoic impreuna cu DHA, eaxantina si Luteina imbunatatesc sanatatea oculara si mentin functia vizuala la  nivel optim reducand riscul de a dezvolta afectiuni severe.

Pentru a va asigura un aport corespunzator de luteina si zeaxantina puteti apela si la suplimenti alimentari. Nu uitati ca suplimentii alimentari nu trebuie sa inlocuiasca o dieta variata si echilibrata si un stil de viata sanatos.

Asigurati-va ca suplimentii pe care ii achizitionati provin de la producatori reputati care nu fac rabat de la calitate.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>