Arhiva lunii octombrie 2014

Pubertatea precoce – tribut al stilului de viata modern

Sa aruncam o privire in trecut, in anii 80. Fetele din acea perioada aveau prima menstra la 12-14 ani, varsta la care din punct de vedere biologic fenomenul este normal. Sa ne intoarcem in prezent. Fetele si baietii isi incep pubertatea la varsta de 7-8 ani. 7(SAPTE) ani – este o realitate de necontestat. Ce s-a schimbat?

Ce se intampla cu organsimul copiilor nostri si in special al fetitelor care sunt aruncate in vartejul pubertatii la o varsta la care nu sunt pregatiti sa gestioneze schimbarile emotionale si fiziologice care apar odata cu pubertatea? Intr-un cuvant : excesul hormonal este responsabil de aceste modificari precoce. Hormonii (estrogenii) produsi excesiv la copiii care sufera de obezitate precum si hormonii de crestere cu care sunt hranite animalele a caror carne o consumam. Substantele obesogene, pesticidele si alimentele modificate genetic pe care le consumam, atat noi ca adulti cat si copiii nostri, predispun la obezitate care pe langa riscul de a dezvolta diverse afectiuni, de la cele cardio-vasculare la deficitul de atentie, induce si declansarea pubertatii mult mai repede decat ar trebui sa se instaleze daca organsimul nu ar fi expus la factorii mentionati anterior. Obezitatea determina organsimul fetelor sa sintetizeze estrogen care va declansa modificarile specifice pubertatii.

Sa ne imaginam urmatorul lucru : se naste o fetita. Se va alimenta cu lapte standardizat (formule acceptate) care insa nu este organic avand probabil derivate din soia genetic modificate. Va trece la alimentatia diversificata si va incepe sa consume fructe crescute cu pesticide, carne provenita de la animale crescute cu nutreturi cu continut de hormoni de crestere, va dormi in pijamale din fibre care au suferit diferite tratamente, se va juca pe un covor care a suferit tratamente chimice.

Pentru a creste va primi carne de pui hranit cu hormoni de crestere si tratat cu antibiotice. Expunerea acestei fetite este pretutindeni de la nastere pe parcursul intregii vieti. Parintii acestui copil il vor hrani cu ceea ce cred a fi sanatos si cu toate acestea constata ca fetita ia in greutate mai mult decat este normal. Trist pentru ca nu reusim sa tinem departe de copiii nostri pesticidele, alimentele modificate genetic, chimicalele care se regasesc in mai toate produsele pe care le utilizam.

Pentru ca este supraponderala organismul acestei fetite va produce estrogeni in cantitati mai mari decat cele normale si in consecinta modificarile specifice pubertatii apar mult inainte ca organismul sa fie pregatit (parul pubian, cresterea sanilor, aparitia menstruatiei). Toate acestea la varsta de 7-8 ani.

Aparitia precoce a acestor modificari are repercursiuni asupra copilului plecand de la pierderea increderii de sine la inceperea precoce a vietii sexuale si la cresterea riscului de a dezvolta cancer de san pe parcursul vietii ca urmare a expunerii prelungite la actiunea estrogenilor.

Conform specialistilor una  din sapte fetite prezinta aparitia caracterelor sexuale secundare inainte de varsta de 8 ani.
Responsabilitatea de a ne proteja copiii ne revine noua, adultilor inca din perioada de viata intrauterine, fiind atenti la ce consumam asa incat sa prevenim trecerea substantelor obezogene la produsul de conceptie. Ar trebui sa incercam sa ne hranim organic evitand sa consumam alimente modificate genetic, carne provenita de la animale si pasari care primesc nutreturi imbogatite cu hormoni de crestere. Ar trebui sa limitam utilizarea de  produse pentru igiena, lotiuni, cosmetice produse sintetic si sa incercam sa folosim produse cat mai naturale. Pare dificil sa realizezi aceste lucruri si cu siguranta ca este mai costisitor. Este insa vorba despre copiii nostri iar EI sunt VIITORUL.

Putem intrerupe acest cerc vicios insa acest lucru incepe cu NOI.

 

Informatii nutritionale pe care orice pacient de cancer ar trebui sa le cunoasca

Fundamentele dietei alcaline

Exista o serie de lucruri pe care fiecare pacient ar trebui sa le auda de la medicii oncologi in momentul in care sunt diagnosticati. Pacientilor ar trebui sa li se comunice ca anumite schimbari ale obiceiurilor alimentare ar putea sa creasca dramatic sansele de supravietuire si durata de viata, indifferent de tratamentul pe  care il urmeaza.

Pacientii cu cancer ar trebui informati ca nutritia este primul si cel mai bun mecanism de aparare atunci cand pornesc un tratament pentru aceasta afectiune. Pacientii ar trebui informati cum sa inceapa sa aiba o dieta alcalina bazata in primul rand pe vegetale si mici cantitati de fructe, cereale si proteine. Aceasta dieta este asemanatoare dietei ketogenice mult discutata in articolele oncologice, dar cu reducerea drastica a consumului de proteine precum si a cerealelor, grasimilor procesate si a zaharului.Scopul acestei diete este de a ajuta  controlul proceselor inflamatorii care au loc in organism.

De cele mai multe ori medicii oncologi nu comunica  pacientilor ce regim alimentar ar trebui sa urmeze pentru ca organismul sa lupte efficient impotriva bolii.

Stilul nostru de viata si obiceiurile noastre alimentare sunt departe de a intruni conditiile unei diete alcaline anticancer. Alimentele semipreparate, gustarile obtinute industrial, mancarea de fast food domina alimentatia zilnica a multora dintre noi. Nu este nici o surpriza ca acest tip de alimentatie nu este optima pentru ca organismul sa se apere de imbolnaviri sau sa lupte efficient in caz de boala.

Ce ar trebui sa faca un pacient nou diagnosticat cu cancer pentru ca impreuna cu tratamentul administrat sa isi creasca sansele de vindecare?

Enumerate mai jos sunt cele mai importante 6 schimbari din dieta pe care fiecare pacient cu cancer ar trebui sa le faca. Recomandarea principala este reintoarcerea la o dieta care sa contina alimente proaspete preparate cat mai simplu.

1.Urmati o dieta alcalina pentru a reduce fenomenele inflamatorii si a creste pH-ul intracelular 

Cei mai multi oameni consuma alimente care favorizeaza procesele inflamatorii si cresc pH-ul intracelular (creaza un mediu intracelular acid) avand ca rezultata acidoza latenta – cunoscuta ca fiind un mediu perfect pentru multiplicarea celulelor neoplazice (canceroase). O dieta alcalina atent intocmita va imbunatati pH-ul intracelular in timp, fiind cel mai bun mecansim de aparare impotriva proceselor inflamatorii din organism. Aceasta dieta este compusa in primul rand din vegetale cu frunze verzi, ierburi si condimente, radacinoase, ceapa, usturoi, chivas, praz, conopida, broccoli, varza, fasole, linte, mazare, nuci si seminte, combinate cu o cantitate zilnica limitata (200- 400 g) de cereale fara gluten cum ar fi orezul. Consumul de cateva ori pe saptamana de peste proaspat, carne de pasare organica, carne de la animale hranite exclusiv cu iarba este parte a unei diete sanatoase cu orientare alcalina. Consumul a doua – trei fructe zilnic va ajuta la mentinerea echilibrului si asigurarea necesarului de vitamine si minerale. Cautati sa consumati alimente cat mai putin procesate.

2.Eliminati zaharul

Celulele neoplazice utilizeaza mai multa glucoza pe unitatea de timp decat alte celule. Prin metabolizarea glucozei se produc acizi care favorizeaza dezvoltarea cancerului. O dieta cu continut ridicat de zaharuri declanseaza eliberarea de insulina avand ca rezultat descresterea capacitatii de aparare o organismului (inhibarea sitemului imunitar) si aparitia rezistentei la insulina. Rezistenta la insulina este direct legata de proliferarea celulelor canceroase. Zaharurile procesate reduc cantitatea de Magneziu din organism avand ca rezultat stimularea inmultirii celulelor canceroase. Alimentele cu continut ridicat de fructoza stimuleaza, de asemenea, multiplicarea celulelor tumorale. Recomandarea este de a elimina din alimentatie zaharurile sub orice forma. Fructele trebuie consumate, asa cum am mentionat anterior, cu moderatie datorita continutului lor de fructoza.

3.Eliminati glutenul

Cerealele care contin gluten favorizeaza procesele inflamatorii iar acestea din urma stimuleaza progresia cancerului. Acest lucru inseamna ca trebuie sa evitati cerealele/produsele cu continut ridicat de gluten cum ar fi faina, alacul,secara,pastele,painea,biscuitii si alte produse care sunt obtinute din faina prin proces de coacere. Este recomandat sa consumati cereale fara gluten cum ar fi orez, hrisca, quinoa, mei.  Atentie la asa zisele produse fara gluten pentru ca cele mai multe dintre ele contin adaos de zaharuri sau uleiuri procesate si care nu se incadreaza in recomandarile dietei alcaline.

4. Eliminati lactatele

S-a demonstrat ca laptele de vaca este unul dintre alimentele care favorizeaza dezvoltarea cancerului. Iaurturile cu continut proteic ridicat sau cu adaos de lapte praf sunt mai daunatoare chiar decat consumul de lapte, iaurt degresat sau branzeturi. Pacientii diagnosticati cu cancer ar trebui sa scoata din alimentatie toate produsele lactate intrucat acestea intretin fenomenele inflamatorii si favorizeaza dezvoltarea cancerului.

5.Folositi doar ulei de masline, cocos si avocado

Utilizati doar ulei de masline natural obtinut prin procedee de presare la rece precum si ulei de cocos si avocado pe cat posibil organic. Aceste tipuri de ulei au proprietati naturale antiinflamatorii, efecte moderate antibacteriene/antifungice fiind utile in caz de cancer cand sistemul imunitar al organismului este deprimat. Nu utilizati ulei de floarea soarelui, porumb, soia a carui sursa o constituie plante modificate genetic. Uleiurile inalt procesate incluzand sortimentele inalt hidrogenate si margarina trebuie eliminate pentru ca interfera cu functionarea celulara normala si favorizeaza dezvoltarea cancerului. Aceste tipuri de uleiuri inhiba raspunsul celulelor la mesagerii intracelulari avand ca rezultat, printer altele, inmultirea necontrolata a celulelor.

6.Schimbati bauturile pe care le consumati 

Eliminati consumul de alcool. Nu consumati sucuri de fructe imbuteliate,inghetate pentru a au continut ridicat de zaharuri si cele mai multe dintre ele stimuleaza sinteza de substante cu caracter acid la nivelul tesuturilor. Consumati fructe proaspete si sucuri obtinute natural recomandabil preparate acasa. Incercati sa consumati sucuri obtinute in primul rand din legume si vegetale in detrimentul celor obtinute din fructe. Reduceti consumul de cafea la o ceasca pe zi si cresteti consumul de apa plata, ceai verde (in nici un caz ceai negru), infuzie de salvie, ghimbir, menta. Consumati sucul obtinut prin stoarcerea unei lamai diluat in apa de cateva ori pe zi. Consumati suc obtinut din morcovi si din sfecla de zahar.

Mai multe informatii pot fi gasite la adresa:

www.thecanceralternative.org

Seleniul – element esential pentru organism?

Seleniul a fost cunoscut, inca de la descoperirea sa de catre Berzelius in 1817, ca fiind un element toxic. Cercetarile ulterioare au demonstrat ca acesta este de fapt, un nutrient esential pentru organismul uman, cu rol fiziologic important in prevenirea si chiar vindecarea unor afectiuni. Din punct de vedere biochimic, seleniul este un component al glutation-peroxidazei, enzima care alaturi de alte enzime cum sunt superoxid – dismutaza (SOD), catalaza si de vitamina E , protejeaza componentele celulare de efectele negative produse de acumularea de peroxizi in tesuturi.

Seleniul este un important antioxidant biologic, actiune la care participa in diferite moduri – este constituient al glutation-SH-peroxidazei, seleno-enzima care catalizeaza reducerea peroxizilor lipidici si a peroxidului de hidrogen prevenind efectele nocive ale peroxidarii lipidelor cu continut ridicat de acizi grasi nesaturati si protejeaza eritroctele de fenomenul de hemoliza.

In plus seleniul protejeaza celulele si membranele celulare de procesele oxidative facilitand reactia dintre oxigen si hidrogen si transferul ionilor la nivelul membranar.In concentratii mici are actiune antinecrotica.

Alaturi de vitamina E si de tioaminoacizi, seleniul reprezinta un factor hepatoprotector cunoscut sub denumirea de factorul- 3 hepatoprotector.Seleniul are si actiune detoxifianta reducand actiunea nociva a unor ioni metalici toxicogeni: Hg2+,Cd2+,Pb2+,Cu2+,As3+.

Seleniul indeplineste o serie de roluri esentiale in organism:

-          ca parte a selenoproteinelor active functional protejeaza celulele impotriva distructiilor provocate de radicalii liberi, de hidroperoxizi si lipoperoxizi.

-          Este implicat in sinteza si controlul prostaglandinelor, prostaciclinelor, leucotrienelor si tromboxanilor cu rol in procesele inflamatorii din organism.Sinteza hormonilor si functia organelor de reproducere depind de un status suficient al seleniului in organism.

-          Are un rol important in functionarea creierului. S-a demonstrat ca seleniul poate influenta functia cognitiva si starea emotionala. Modificari ale concentratiei seleniului au implicatii in boala Alzheimer sau in boala Parkinson.

-          Reduce anomaliile genetice generate de stress-ul oxidativ excesiv.

 

Deficitul de aport alimentar de seleniu este asociat cu aparitia unor manifestari patologice specifice : anemie hemolitica, cardiopatii, maladia Kashin-Beck caracterizata prin rigiditate musculara, dureri articulare, osteoartrita,malnutritie proteico-calorica. Pe de alta parte aportul exagerat are efecte carcinogenetice (cancerigen).

Alimentatia echilibrata asigura necesarul zilnic de seleniu.Alimentele bogate in seleniu sunt :carnea, viscerele (ficat,rinichi), pestele (in special cel marin), laptele si derivatele de lapte, ouale, cerealele, unele legume si fructe. Concentratia de seleniu in alimente este dependenta de concentratia acestuia in sol.

Aportul inadecvat de alimente, respectiv absorbtia incompleta a principiilor nutritive conduce progresiv la stari de dezechilibru concretizate prin simptome de carenta. Explorarea statusului nutritional al organismului este necesara pentru a corecta prompt fenomenele de carenta sau de aport excesiv de principii nutritive.

Utilizarea suplimentilor alimentari autorizati se justifica in cazul unei carente demonstrate; dozele recomandate trebuie sa fie corelate cu necesitatile fiziologice. Uneori doza de seleniu adusa prin alimentatie nu este suficienta pentru nevoile nutritionale ale organismului. Numerosi medici recomanda marirea dozei zilnice de seleniu din dieta si folosirea de suplimenti mai ales ca mijloc de a reduce riscul de cancer. Acest lucru presupune o grija sporita pentru a gasi forma potrivita de seleniu din suplimenti, o supraveghere atenta a calitatii produselor de pe piata, siguranta lor si modul in care sunt consumate.

 

 

Medicina anti-aging

Medicina depune eforturi uriase umane si financiare , intr-o cursa contra cronometru: imbatranirea.

De ce imbatranim si cum putem sa amanam sau sa inversam mecanismele implicate in procesul de imbatranire a organismului. Ce putem face pentru ca procesele implicate in fenomenul de imbatranire sa duca la o batranete care sa afecteze cat mai putin calitatea vietii.

Gemoterapia ne poate oferi o serie de solutii interesante in aceasta directie, unele intens studiate, altele in curs de studiu, cu potential urias in practica clinica.

Cine detine cheia procesului de imbatranire? Se pare ca este vorba despre subtilul echilibru dintre activitatea optima a telomerazei – enzima care blocheaza scurtarea telomerilor, protectori cromozomiali care incetinesc fenomenele de imbatranire celulara – si intensitatea proceselor de degradare a ADN-ului cromozomial, respectiv a stressului oxidativ celular cu consecinte lezionale asupra materialului genetic.

Telomeraza este numitorul comun al meristemelor vegetale si al celulelor stem umane. Descoperirea telomerazei a fost premiata cu Premiul Nobel pentru Medicina in 2009.

Pot interveni meristemele vegetale in modularea activitatii telomerazei umane? Subiectul este controversat, unele studii descriind influenta meristemelor vegetale in stimularea celulelor stem umane si aici mentionam testele in vivo realizate de Mibelle Biochemistry pe meristemele de Malus Silvestris (mar paduret) si influenta lor in stimularea celulelor stem umane si incetinirea procesului de imbatranire generat de stressori fizici intensi. Alte pareri sustin ca semnalele celulare ale meristemelor vegetale nu sunt aceleasi cu ale celulelor stem umane.Intre entuziasmul esxcesiv si scepticismul total se afla Robert Sablowski de la Cell and Developmental Biology, John Inees Centre, care aminteste de similaritatile dintre meristeme si celulele stem umane si subliniaza  ca fenomenul este departe de a fi inteles pe deplin.

Daca modularea activitatii telomerazei umane de catre meristemele vegetale este in plina cercetare si dezbatere, mecanismele protective si antioxidante ale acestora au fost intens cercetate si probate.

Meristemele de  mar paduret detin rolul princeps in seria meristemelor cu activitate anti-aging prin continutul ridicat de polifenoli, stimulatori ai activitatii catalazei, enzima cheie a sistemului de aparare anti-stress dar si prin numerosi alti compusi cu activitate anti-oxidanta: acizii malic si galic, catechina, quercetina,epicatechina,procianidine,acid clorogenic.S-a demonstrat ca acidul clorogenic inhiba formarea 8 dehidroxi-deoxigenaza la nivelul ADN-ului in cazul tratamentelor cu produse cu potential oxidativ semnificativ.Epicatechina si catechina impiedica procesele de oxidare a LDL.Quercetina diminueaza oxidara lipidelor si stimuleaza activitatea enzimelor din familia glutation, enzime implicate in procesele de aparare antistres si procesle imunitare.

Marul paduret face parte din asa numita categorie de “super – foods” avand cea mai mare capacitate de a absorbi radicalii liberi.

Tineretea fara batranete este un concept care a starnit umanitatea inca din zorii ei si pe care natura il sprijina printr-o solutie ingenioasa si extrem de complexa : meristemele vegetale.

Generozitatea naturii ne obliga sa oferim reciprocitate si sa contribuim activ la mentinerea echilibrului si armoniei cu tot ceea ce ne inconjoara.

 

Dr.Daniela Negrea