Arhiva lunii iunie 2014

Ce sa mancam pentru a ne proteja articulatiile

Ceea ce mancam ne poate ajuta sa ne pastam sanatatea articulatiilor si sa conservam robustetea sistemului osos.

Consumul de alimente cu potential antiinflamator contribuie la metinerea sanatatii articulare afirma oamenii de stiinta si dieteticienii.

Este de dorit sa incercam sa consumam alimente cat mai naturale, cat mai putin procesate, sa evitam consumul de grasimi nesanatoase si de carne prajita sau preparata excesiv la gratar aceste din urma alimente avand activitate proinflamatorie.

Desigur nu exista un singur aliment care sa asigure sanatatea aparatului locomotor acesta fiin unul dintre motivele pentru care dieta trebuie sa fie echilibrata, parte a unui stil de viata sanatos din care nu trebuie sa lipseasca miscarea si exercitiile fizice. Iata 7 alimente pe care ar trebui sa le consumam in mod obisnuit pentru a ne pastra sanatatea articulara.

1. Cirese

Ciresele isi daoreaza culoarea unor compusi chimici denumiti antocianine. Exista studii care arata ca aportul de cirese proaspete pot reduce sau preveni fenomenele inflamatorii.

Alte alimente pe care trebuie sa le incerci ceea ce conteaza este culoarea. Orice alt fruct intens colorat (rodie, afine,mure) au efecte asemanatoare.

2. Ardei rosii

Ardeii rosii sunt bogati in vitamina C care contribuie la sinteza colagenului, substanta ce intra in compozitia cartilajelor articulare, tendoanelor, ligamentelor structuri care mentin elementele articulare si asigura mobilitatea.

Alte alimente care trebuie consumate: Citrice ( grapefruit,portocale), rosii, ananas

3. Somon conservat

Somonul conservat este un aliment important pentru mentinerea sanatatii osoase si articulare fiind bogat in vitamina D, calciu, omega 3 cu efecte antiinflamatorii cunoscute.

Alte alimente de introdus in dieta:  iaurt partial sau total degresat sau si mai bine lapte care este bogat in calciu si vitamina D. Consumati si alte tipuri de peste sau ulei de peste cum ar fi cel de pastrav sau sardine care este bogat in omega 3.

4. Fulgi de ovaz

Cerealele integrale cum ar fi fulgii de ovaz reduc intensitatea proceselor inflamatorii spre deosebire de cerealele procesate, cum ar fi faina alba, care au efecte proinflamatorii.

Alte alimente recomandate: Quinoa, orez brun, orz.

5. Turmeric

Turmeric este un condiment de baza in bucataria indiana. Este bogat in curcumin, compus chimic natural care are un mod de actiune asemanator ibuprofenului, fara a avea efectele secundare ale acestuia. S-a aratat ca turmeric-ul reduce durerile si redoarea articulara.

Alte alimente de consumat: scortisoara si ghimbirul au de aemenea proprietati antiinflamatorii.

6. Nuci

Nucile sunt bogate in substante cu efect antiinflamator incluzand si acizii grasi de tip omega 3. Trebui sa stii insa ca nucile sunt si foarte bogate in calorii asa incat este recomandat sa consume doar o mana de nuci pe zi.

Consuma si : ulei de rapita si seminte de in care de asemenea au continut ridicat de omega 3.

7. Varza Kale

Varza Kale si alte plante cu frunze de culoare verde inchis sunt bogate in nutrienti care contribuie la mentinerea sanatatii articulare incluzand antioxidanti de tip beta carotene si vitamina C. De aemenea unele dintre aceste vegetale sunt si o sursa importanta de calciu care contribuie la mentinerea structurii osoase.

Incearca si : broccoli, bok choy (varza chinezeasca) precum si alte tipuri de varza.

Daca prin alimentatie nu poti sa iti asiguri aportul tuturor acestor nutrienti poti apela si la suplimenti alimentari care contin extracte concentrate de omega 3, antocianine, curcumin, etc.

 

Functionalitatea articulara imbunatatita prin administrare de Lemon Verbena si omega 3 -PLX

Un studiu randomizat, dublu orb, placebo controlat a evaluat efectele administrarii extractului de lemon verbena si omega 3 asupra durerilor si mobilitatii articulare.

Artrita este o afectiune caracterizata prin inflamatia articulatiilor existand 2 tipuri distincte de afectiuni. Osteoartrita este asociata cu degenerarea structurilor articulare datorate inaintarii in varsta in timp ce artrita reumatoida este cauzata de un process autoimun care prduce inflamatia articulatiilor. Distructia cartilajului articular, diminuarea sintezei lichidului sinovial, disfunctiile in functionarea mitocondriilor precum si alte manifestari articulare se datoreaza actiunii unor molecule nitrogen si oxygen reactive.

Lemon verbena (Aloysia citriodora syn. A. triphylla and Lippia citriodora), contine un compus fenilpropanoid cu actiune antiinflamatorie si antioxidanta ridicata compus cunoscut sub denumirea de verbacosid. Acizii grasi polinesaturati cu lant lung de tip omega 3 (acidul eicosapentaenoic EPA si acidul docohexaenoic DHA) care se gasesc in uleiul de peste din ape reci au actiune imunomodulatoare. Studiul dublu orb, randomizat, placebo controlat a evaluat efectele administrarii unui mix format din extract de lemon verbena si acizi grasi omega 3 asupra disfunctiilor si durerilor articulare.

Pacientii care au participat la studiu au fost diagnosticati de catre medici specialisti cu disconfort articular si dureri la nivelul articulatiilor genunchiului, umarului, mainii, cotului cu o durata de peste 3 luni. Nu au fost admisi in studiu pacienti aflati sub tratament cu antiinflamatorii. Au fost exclusi si pacientii cu alergii cunoscute. Pacientii au fost randomizati (impartiti) aleatoriu in 2 grupe durata studiului fiind de 9 saptamani. Pacientii dintr-un grup au primit 370 mg omega 3 (raport EPA/DHA 10:8) si 230 mg extract lemon verbena standardizat la 14% verbascosid in timp ce pacientii din celalalt grup au primit placebo. Toti pacientii au luat cate 2 capsule inainte de mese de 3 ori pe zi timp de 5 saptamani. De la inceputul saptamanii 6 pacientii au primit cate 3 capsule pe zi inainte de mese pana la finalul saptamanii 9. Doza zilnica de verbascosid a fost de 193 mg in primele 5 saptamani si de 97 mg pe zi in saptaminile 6-9. Parametrii urmariti au fost durerea, redoarea articulara si functionalitatea articulara. Instrumentele utilizate pentru determinari au fost scala Western Ontario McMaster (WOMAC) si chestionarul  Lequesne. Scala WOMAC este destinata masurarii durerii/redorii articulare (limitarea mobilitatii) si a disfunctiei articulare in timp ce chestionarul Lequesne’s investigeaza durerea, disconfortul, distanta maxima pe care pacientul o poate parcurge precum si desfasurarea activitatilor zilnice, curente. Chestionarele au fost completate de catre pacienti la intrarea in studiu precum si pe perioada studiului cel putin o data pe saptamana. Reducerea severitatii parametrilor urmariti este indicata de scorurile mici obtinute in ambele chestionare.

Scorul pe scala  WOMAC in grupul care a primit suplimentul cu lemon verbena si omega 3 s-a redus rapid iar scorurile privind durerea, redoarea articulara si functionalitatea articulara au fost semnificativ mai bune in grupul care a primit suplimentul dupa primele 3 saptamani de tratament  (P≤0.01) respectiv dupa 4 saptamani (P≤0.05). De asemenea scorul total WOMAC in grupul care a primit suplimentul a fost cu 53% mai mic la finalul studiului decat in grupul placebo. Scorul Lequesne in grupul care a primit suplimentul a fost semnificativ diferit fata de al grupului placebo in saptamana 4 (P≤0.05) ramanad semnificativ mai redus si in saptamanile 5-9 (P≤0.01). La finalul studiului scorul s-a redus cu 78% comparativ cu scorul de la inceputul studiului. In grupul placebo nu au existat diferente semnificative intre scorul initial si cel de la finalul studiului.

Combinatia de lemon verbena si acizi garsi omega 3 au imbunatatit semnificativ simptomele artritei fiind recomandabil ca alternativa de tratament la pacientii care sufera de artrita si alte afectiuni inflamatorii.

Studiul in extenso poate fi consultat la adresa de mai jos

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3221510

Mai puternic, mai sanatos, mai rapid doar cu PLX!

Suplimentul minune pentru sportivi – cu PLX te refaci de doua ori mai repede!

Nimic nu mai pare greu cu PLX!

Stim cu totii ca exercitiile fizice sunt benefice pentru sanatate. Dar ati vazut cum arata un om dupa ce a terminat de exemplu, un maraton? Indiferent cat de antrenat ar fi organismul lui, pentru o perioada de timp –mai scurt sau mai lunga – arata si se simte ca un om batran. Il dor muschii – poate avea chiar crampe musculare puternice­– sta cocosat din cauza durerilor de stomac si, per total, se simte lipsit de putere. Ni se pare normal dupa un astfel de efort intens. Dar, atunci, ne intrebam cat de mult bine i-a facut acest exercitiu?Iar ceea ce inseamna un maraton pentru un om antrenat, pentru un altul se poate masura in cateva sute de metri de alergare, cateva minute de fitness la sala sau intr-o munca fizica in aer liber timp de cateva ore sau chiar intr-o zi extenuanta de mers prin oras.

In urma cu cativa ani, cercetarile au aratat ca, de fapt, pe parcursul unei probe sportive un atlet genereaza radicali liberi care produc distructii semnificative AND-ului. E vorba de fapt de un paradox: de ce o activitate aparent sanatoasa conduce la efecte nedorite prin distructii ale anumitor molecule si leziuni ale tesuturilor?Oamenii de stiinta au ajuns la concluzia ca nu exercitiile fizice in sine sunt benefice pentru organism, ci perioada de recuperare de dupa efort este cea care are efecte pozitive asupra sanatatii. Putem rezuma asta in sintagma “ceea ce nu ne omoara, ne face mai puternici”.

 

Ce se intampla de fapt?In timpul exercitiului fizic se realizeaza o crestere a consumului de oxigen care conduce la modificarea raportului intracelular antioxidanti/oxidanti. Acest lucru reprezinta un pericol major pentru celule care sufera alterari morfo-functionale.

(Practic, in timpul acestui efort, fluxul sanguin este deviat de la organele care nu sunt implicate direct, cum ar fi, de exemplu, tubul digestiv si anexele fiind canalizat preferential spre structurile anatomice implicate activ. In zonele in care fluxul sanguin a fost deviat apare o acuta lipsa a oxigenului numita hipoxie. Cand antrenamentul sportivului ia sfarsit, sangele navaleste inapoi in organele pana atunci private de flux sanguin. Acest proces – numit si reperfuzie ischemica – a fost considerat ca avand legatura cu eliberarea unei concentratii ridicate de radicali liberi. Si mai exista o latura a acestui fenomen: muschii implicati in asa- numitele exercitii de epuizare cum sunt de exemplu, sprinturile sau saritul corzii, pot suferi perioade de privare a oxigenului, iar atunci cand exercitiul ia sfarsit sangele navaleste inapoi in muschiul privat de flux sanguin pana atunci, iar concentratia radicalilor liberi explodeaza in acel muschi.)

Dar, asa cum aratam mai sus, cercetarile au demonstrat ca in perioada de recuperare, beneficiile, obtinute prin sinteza de substante cu rol protector, depasesc distructiile si, in acest mod, in final, organismul va fi mai puternic si mai rezistent la actiunea agresiunilor din mediul inconjurator.

Totusi, acest proces este unul de durata. Studii realizate de catre cercetatorii Universitatii de Stat din Oregon SUA au monitorizat nivelul distructiilor ADN-uluila atleti. La sase ziledupa desfasurareaprobelor sportive nivelul ADN alterat nu revenise la valorile dinaintea desfasurarii competitiei insa era semnificativ redus, cel mai probabildatorita activari imecanismelor antioxidante cu rol protectiv. In acest context se poate afirma ca distructiile oxidative induse de exercitiile fizice au efect benefic intr-un mod asemanator cu efectele protectoare exercitate de vaccinare.

Problema se pune insa, cum putem scurta aceasta perioada de recuperare pentru ca sportivii sa se poata antrena mai mult si obtine performante mai bune?

Dintre toate produsele vegetale si suplimentii cu proprietati antiinflamatorii si antioxidative, s-a constatat ca cea mai buna solutie o reprezinta extractul de Lemon Verbena (PLX). (Este vorbadespre un extract obtinutdintr-o specie de flori din vestul Americii de Sud, ce a fost adusa in Europa de spanioli si portughezi.)

Intr-un studiu recent, cercetatorii au aratat ca utilizarea PLX nu numai ca nu afecteaza producerea de enzime cu efect antioxidant indusa de exercitiile fizice ci, din contra, activitatea glutationreductazei (un antioxidantimportantpentrucelule) a fost mai crescuta in grupul care a primit PLX. Administrarea extractului a indus cresterea activitatii antioxidante ale neutrofilelor(cel mai numeros tip de leucocite, ce joaca un rol major in apararea antiinfectioasa primara a organismului) prin stimularea sintezei de enzime cu efect antioxidant.

(Astfel,un primstudiu a fostrealizat pe sportivi de sex masculin cu varste cuprinse intre 19-23 de ani, care au inceput un antrenament aerobic pe durata a 21 de zile. Un grup a primit 1,8 grame/zi extract de plante PLX, iar un altul, placebo. S-au efectuat analize de sange in ziua de dinaintea inceperii antrenamentului si in ziua 21, in urma carora aufost izolate limfocite, eritrocite si plasma. De asemenea, au fost masurati si alti parametri ca enzime antioxidante si markeri de stres oxidativ. S-a observat la grupul care a consumat PLX o crestere a nivelului de colesterol bun (HDL), o scadere modesta a numarului de eritrocite, activarea glutationreductazei a fost observata in eritrocite si limfocite, insotita de niveluri mai scazute de markeri de stresoxidativ.

Un alt studiu s-a axat pe observarea activitatii enzimelor antioxidante si a markerilor de stres oxidativ in neutrofile. In plus au fost analizate procesele inflamatorii si daunele musculare. Pentru grupul de sportivi ce a primit PLX s-a observat o reducere a daunelor oxidative la nivelul neutrofilelor, dar si o scadere a nivelului activitatii transaminazelor serice, care indica o protectie a tesutuluimuscular.)

In concluzie,administrarea PLX a demonstrat ca exercita efectprotectiv asupra neutrofilelor, reduce afectarea musculara si inflamatia acuta la sportivii care fac efort fizic sustinut si, mai multdecat atat, nu blocheaza reactiile celulare adaptative induse de efort.

PLX nu se adreseaza doar sportivilor de performanta ci tuturor persoanelor care desfasoara activitati care presupun efort fizic, solicitarea aparatului locomotor. Prin prezenta acizilor grasi de tip omega 3 produsul exercita efect protectiv si asupra articulatiilor, ferind cartilagiul articular de distructii.
Asa ca nu numai ca nu trebuie sa incetam sa facem sport, dar acum avem si solutia la indemana pentru a ne stimula organismul in perioada de refacere pentru a ne bucura de toate beneficiile miscarii mai mult si mai rapid. Intr-un mod natural, corpul nostru va deveni mai puternic si mai sanatos intr-un timp mult mai scurt!